maj 14, 2009

Kosläpp

Strömma lantbrukskola.
Ko utsläpp, ser ni skillnaden på människor och kossor?
Kossorna släpps ut i inhägnaden för att vänja sig vid det starka ljuset.
Därefter släpps de ut i hagen.
Tusentals barn och vuxna kantar fä gatan till den "goa" hagen.
_._
Vilken tid det tar,
vi vill ut i gräset.
_._
Spring, fort, fort.
_._
Härligt att springa runt i gräset
titta på alla människor som kommit.
_._
Rosa är nöjd med dagen.
_._
Mamma grisar visar upp hela mjölkbaren.
_._
Fåren med sina små betraktar förvånade allt folket.
_._
Tänkvärt
Vill du hålla en människa fängslad
så låt henne prata om sig själv.
_._

5 kommentarer:

STENLYCKA sa...

Jag är född på en bondgård och kommer i håg när min far släppte ut kossorna på våren. Man var nästan rädd att de skulle bryta sig så som de hoppade och stångades. För mig känns det lite konstigt att detta har blivit ett sådant populärt folknöje.
Ha en bra kväll och må så gott!
KRAMAR

promenader på landet sa...

Vilka härliga bilder på kossorna. Det märks att de har längtat ut!!
Ha det gott och tack för att du tittar till min blogg ibland! Kram Maria

Gummans Trädgård sa...

Glädjen var enorm hos kossorna.
Tänk att stå inne 6-7 månader och sedan ut i grönskan.
Det var svårt att komma till med kameran, människorna var lika ivriga som korna.
Underbart för barnen att få upplev djuren på så nära håll, få klappa och känna den härliga lukten.
Ann.

Gårdsromantik sa...

Åh så härliga bilder - vad de skall njuta!

Det där sista citatet var för bra!

Krm Maud

Kristina Eriksson sa...

Kul! Fina bilder du fick, så bra blev inte mina. Nej jag kan inte hitta mig själv på dina bilder men visst var det en fin dag!? Det är något speciellt med kor.