november 15, 2009

Sverige är fantastiskt.

November månad,
mörkret lägger sig som en tung skugga över landet.
Mörkt när många åker till sina arbeten och mörkt när de åker hem.
Klädmodet är även mörkt eller rent av svart.
Människorna rör sig som svarta skuggor på gator och vägar…utan reflexer.
”Vi ser bilarna därför behöver vi inte reflexer”.
_._

Sverige är fantastiskt med alla sina lagar om allting
Men ingen lag som säger att man ska ha reflexer när det är mörkt.
Föräldrar förser sina barn med reflexer
Men själv använder de inga.
Lova mig att DU sätter på dig reflexer när du går ut i mörkret.
_._
Tänkvärt.
Stå inte i vägen
för dig själv.
_._

6 kommentarer:

Mia sa...

Åhh vad bra! Ja reflexer har jag blivit allt flitigare på att använda ju äldre jag blivit. Där vi bor finns inte ens någon gatubelysning så här är det verkligen ett måste.

Sköt om dig i höstrusket!
Kram Mia

Gudrun sa...

Så sant, det är en billig livförsäkring med reflexer. Det är verkligen viktigt att vara en bra förebild och det är man som du säger genom att handla, ord har ingen effekt om man inte omsätter dem i praktisk handling, barnen gör som vi gör.
Vi lever också med landsväg och dålig belysning.
Ha det gott,
kram

Inger sa...

Helt riktigt, så enkelt att använda en reflex för alla, stor som liten.
Ha det gott!

Gun-britt sa...

Ja alla borde använda reflexer.Det
kan rädda många liv.Ha en bra kväll.Kram

Britt sa...

Jag tycker ändå att gemene man har blivit bättre på att använda reflexer. Men det kan så klart bli ännu bättre//Britt

Annika Christensen sa...

Precis så är det föräldrarna tänker på barnen men inte sig själva.
Det ordspråket har jag i min föreläsning och det är så ofta man gör det.
ha en skön kväll
annika