april 26, 2010

Bäärnhielmska trädgården...

....anlades i början av 1900-talet
av Gösta Bäärnhielm, sedemera borgmästare i Göteborg.
Trädgården blev en sevärdhet
många var de Göteborgare som åkte ångbåten längs Göta älv
till Kungälv för att se
de på den tiden exotiska växter som fanns vid Fontinbergets fot.
_._
Cirka 1 000 olika växter fanns upptagna i den skrift som Bäärnhielm skrev.
1946 såldes fastigheten.
Ännu kan man se växter som lever kvar.
Här en murgröna som skapar värme och trygghet
för fåglar som har sina bon i det städse gröna växtern.
_._
Här står dagens guide Carl-Gösta Bäärnhielm,
vid den 100-åriga boken.
C-G berättar att han fick hjälpa till med att rensa maskrosor
mot en liten betalning.
_._
Den stenlaggda dammen håller fortfarande
sitt vatten.
_._

Tänkvärt.
Jag är stolt över mina rynkor.
De är livet i mitt ansikte.
_._

4 kommentarer:

Inger sa...

Hoppas att trädgården bevaras och att den tas om hand.
Ha det gott!

Annika Christensen sa...

Spännande trädgår verkar det som.
Tur att jag har lite rynkor jag också. Tack för det.
Annika

Britt sa...

Trevligt med en rundtur, kul med trädgårdar som lever vidare//Britt

Merja sa...

Härligt med trädgårdsresor!!
Och än är det bara början på säsongen:)
Trevlig valborg!