januari 12, 2011

Rådjur

Vintern...
.
...är hård och kall.
Rådjuren far illa,
vi matar dem inte medvetet
för av erfarenhet vet vad som kan hända
om de får i sig mat som de inte tål.
Deras magar är känsliga.
det är bättre de plockar i sig vad de hittar än att de dör av fel mat.
Tydligen är fågelmaten lämplig föda
så de får hålla tillgodo med smulorna därifrån.
_._
Visst är de gulliga,
och ganska oskygga.
_._
Har försökt skrämma dem
när de ger sig på delikatesserna i rabatten,
tittar bara förvånat på mig,
måste ut i snön för att vara tydlig nog.
_._
Tänkvärt.
Meningen med livet
är inte att göra
det man tycker om,
utan att tycka om
det man måste göra.
_._

4 kommentarer:

Britt sa...

Visst är de fina//Britt

Lisa sa...

De är vackra och även om jag inte vill ha dem i trädgården, tycker jag synd om dem för att de är hungriga. Många matar dem häromkring och det känns bra.
Jag skulle dock inte ha något emot att få mig en stek...

Anonym sa...

Fina stekar för helgens måltid.
Jakträtten har du i egen trädgård.
Ella.

Merja sa...

Jätte söta!
Den kalla vintern med all snö går hårt åt alla djur.