juni 13, 2009

Morups Tånge

Morups Tånge i Halland,
fyren byggdes 1841, ca 27 meter hög,
Morups Tånge var redan omnämnd 1585 på holländska sjökort,
Runt fyren finns en rik flora att upptäcka.
_._
Trift som ännu har sina rosa blommor kvar
annars var de mesta redan överblommade.
Gul fetknopp och styvmors viol,
kompletterar varandra både till form och färg.


Ett rosa gräs som hör till de strandnära arter,
otroligt vackert.

Saltarven trivs nära havet.

Okänd skönhet.
Är det någon som vet namnet?

Tänkvärt.
Har du en god idé,
förverkliga den,
innan den förbleknar.
_._

7 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vilken vacker Fyr! Det är något speciellt med fyrar tycker jag eller så är det för att jag älskar vatten och hav! Ha det så gott! Kram Maria

Inger sa...

Du presenterar ännu en okänd plats för mig, intressant. Så fin funkiarabatten har blivit på din header! Ha det bra!

Anonym sa...

Tänk vad fint Du har fångat
blommorna på Morups Tånge,
det rosa gräset är vackert.
Idag har vår Herre slutat vattna
och solen skiner.
Kram Ulla-Britt

Thorins Trädgård sa...

Hallå, vilken fantastisk funkiarabatt du har! Imponerande.

/Marit, funkiafrälst

iLife and Charlies sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
iLife and Charlies sa...

'Hej det var jag som tog bort förra inlägget.. blev så knasigt! Jo, vad jag bland annat sa var - vad kul att du följer över till Charliebloggen, det ska bli så roligt. Jag har ju lite planer för Charlie så det käns bra att ha en blogg om honom =)

Kramar

Annika Christensen sa...

Vilken fin fyr!
De kloka orden har levt lite efter iallafall.
Ha det gott
Annika