juni 15, 2009

Potatis

Känner mig privilegierad som dagligen
kan äta en sådan härlig delikatess.
Sedan 6 juni har vi njutit av ny upptagen potatis.
_._
Med dill och en klick smör,
något godare får man leta efter.


Sång till en potatis av Povel Ramel.

Dina ögon äro elva
du är brun som knäck och kola
och ditt skinn har läckert spruckit
sen jag stuckit gaffeln i´t
för min kniv ditt skal skall falla
faller ett skal faller alla-
strax du hunnen
är till munnen
lilla knöl jag äter dig !


Tänkvärt.
Kärleken växer ju mer
man delar den.
_._

9 kommentarer:

promenader på landet sa...

Vad gott med egen potatis! Det är härligt att ha en egen trädgård och skörda frukt och grönsaker i från! Ha det så bra! Kram Maria

Mia sa...

Underbart!

Jag skäms verkligen... jag köpte två olika sorters sättpotatis på trädgårdsmässan men de har fortfarande inte kommit i jorden. :(

Vet inte om jag hinner få någon potatis i år på dem och jag slänger dem i jorden nu. Vet du?

Kram Mia

Gummans Trädgård sa...

Mia, släng inte dina potatisar.
Sätt ner dem förstiktigt i jorden med en gång.
Tag inte bort groddarna, de ska ge nya potatis.
De hinner bli färdiga innan hösten.
Våra är förgrodda därför så tidiga.
Lycka till.
Ann.

STENLYCKA sa...

Mmmmm.... finns inget som är så ljuvligt som att få ta upp sina egna potatisar och koka och äta med smör.
Det är sommar.
Kram och ha en bra midsommar!

Inger sa...

Vilken rikedom med egen potatis, något som jag själv saknar. Povels vers är helkul, känner inte igen den. Ha det gott!

Britt sa...

Så smarrigt. Potatis är något jag inte har planterat. Det borde jag göra till nästa säsong.//Britt

sara på hedepipan sa...

Potatis skörd redan måste tagit många år att lyckas med att pricka in rätt skördetid
trevlig midsommar sara

Tovegård sa...

Underbar potatis! Även om ni förgror så är jag imponerad. Vi med våra sena sorter får vänta ett bra tag till innan vi kan njuta. Men den som väntar på något gott...
Regnet öser ner idag. Bra för växter och sniglar.
Ha en riktigt skön Midsommar!
Kram!

Annika Christensen sa...

Håller med egen potatis är det bästa på hela året.
Vi äter kokt varannan och stekt varannan.
Ha en skön midsommar
Annika