augusti 26, 2009

E 6 Rastplats Saltkällan

Saltkällan ligger strax söder om Munkedals samhälle vid Saltkällefjorden,
intill utloppet av Örekilsälven.
Saltkällan har ett historiskt förflutet som handels- och hamnplats.
Här finns idag väletablerad bebyggelse,
en välkänd marknadsplats och en stor,
allmän badplats.
Maltestigen som går utmed Rödberget är ett välbesökt turistmål.
_._

Rastplatsen ligger mellan Hogstorp och Munkedal
invigd juni 2008
Naturligtvis utsmyckad med Konstverk i sten

Sanitetshuset är snygg och fräsch.

Äldre vägstenar är här samlade
för att påminna om svunna tider

Vacker nylagd stenmur i natursten,
älskar sten i alla former.
Tänkvärt.
Det är när gräsrötterna sluter sig samman
som de bildar en hel gräsmatta.
_._

11 kommentarer:

Gudrun sa...

Vad fint det var där, muren på den sista bilden är underbar. Stenar är verkligen vackra.

Elzie sa...

Härligt med stenmurar. Var så roligt när dom byggde upp stenmurar längs den nya vägen hit. Och de gamla vägskyltarna är så fina.
Hoppas du har en bra dag.
Kram Elzie

Inger sa...

Vilken stilig rastplats, ett nöje att få stanna där. Kanske har den fått någon utmärkelse också?
Ha det bra!

Växthusmadam sa...

Vad länge sedan jag var inne på din blogg! Det är så härligt att få ta del av dina fina bilder och alla kloka ord!
Växthusmadam

Britt sa...

Vilket vackert ställe. Stenmuren var inte dum//Britt

Mimmi sa...

Hej:)
vilka fina bilder och va underbart det måste vara att gå där:)
Det är på sådana ställen jag gärna vill gå och utforska lite:)
ha en fin kväll:)
kram

Flanören... sa...

Jag ska åka förbi där i morgon på väg till Strömstad.
Ditt inlägg gör att jag bara måste stanna till.
Sjuntorps AB, en textilfabrik, hade sitt sommarhem i Saltkällan.
Under skolåren hörde jag många klasskamrater tala om sommaräventyren där.

Annika Christensen sa...

Vilken fin mur?
Mina murar är gamla och sneda och dana. Fulla med mossa men det är fint det också.
Ha det gott

Gun-Britt s Blogg sa...

Vilken fin rast plats.Det är inte ofta man ser så fina rast platser.
Det ser mysigt ut med stenmuren.Fina bilder.Ha en bra dag.Kram

Merja sa...

Säger det igen. Så fint det är med sten!
Den muren är jag inte själv om att vilja ha förstår jag;)
Fina bilder!!

promenader på landet sa...

Vilken vacker rastplats den får jag lägga på minnet! Må så gott kram från Maria