augusti 07, 2009

Kvanne

Angelica archangelica
Den som kryddar sitt bordsbrännvin med kvanne
förstår omedelbart att munkar på 1500-talet blev förtjusta i den ,
aromen minner om flera olika varianter av munklikör
där den också än idag ingår som en viktig krydda.
_._
Råa skalade stjälkar är goda att äta.


Roten är antiseptisk,
man skär sig en liten bit och tuggar på.
Kanske något att ta till när svininfluensan kommer.

Tänkvärt.
Den rätta tiden att koppla av
är när man inte har tid med det.
_._

9 kommentarer:

Merja sa...

Ser väldigt söt ut på nära håll!
Du får till att portionera ut små bitar till svenska folket;)

STENLYCKA sa...

Så intressant du berättar. Tar de stor plats i trädgården och sprider de sig? Kanske något jag skulle plantera.
Ha en skön sommarhelg!
Kram

Inger sa...

Kvannen är jättevacker. I dag ska jag försöka leva efter dina tänkvärda ord. Ha det fint!

Gummans Trädgård sa...

Stenlycka.
Kvanne är tvåårig. Vill du ha frö, kan jag skicka till dig?
De blir höga ca 150 cm andra året, mina står vid dammen.
Kram.

Britt sa...

Bra Tänkvärt//Britt

promenader på landet sa...

Spännande läsning och vackra bilder! Må så gott kram från Maria

Mimmi sa...

Det lät intressant .. kanske man skulle ha sånt hemma mot den influensan:)
bra tänkvärde ord.. om man skulle försöka att leva efter som:)
kram

Gun-Britt s Blogg sa...

Hej här hade vi fint väder.Vilka vackra bilder.Ha en bra dag.Kram

Gudrun sa...

Å så sant, jag kan fortsätta att vara lat idag, jag har ingen energi, det är nog meningen att jag skall vila ( ;-). Igår slipade jag keramikfat hela dagen vilket känns i ena handen idag.
Är kvanne något man köper som frö eller plantor? växer den vilt?