augusti 03, 2009

Tayberry

Tayberry kallas även Boysenbär och björnhallon.
Det är en framkorsad hybrid av björnbär och hallon och kommer ursprungligen från Skottland.
Bären är purpurröda och kan bli upp till 4 cm långa.
Vår buske gav i år rikligt med bär.
_._

Smaken påminner mest om hallon.
Växtsättet påminner däremot mer om björnbär och rankorna blir flera meter långa.
För att utvecklas bra bör växtplatsen vara varm och solig.
Rankorna måste ha något att klättra i.

Tänkvärt.
Anspråkslöshet är viktigare för lyckan
än rikedom och glans
_._

8 kommentarer:

Britt sa...

Har jag aldrig sett eller hört om. Roligt med lite ny kunskap//Britt

STENLYCKA sa...

Våran granne har en Tayberry buske. Han brukar plocka mycket varje år.
Jag har fått smaka och jag tycker de är väldigt goda.
Kramar

Inger sa...

Ser väldigt goda ut! Och stora, 4 cm.
Ha det fint!

promenader på landet sa...

Jag har sett sylt i affären med dessa bär! Det ser jättegoda ut! Stor kram från Maria

Merja sa...

Smarrigt!
Boyesenbärs sylt hade vi hemma hos mamma när jag bodde där som barn:) GOTT!

Annika Christensen sa...

Hade en sådan i trädgårdslandet när vi flyttade in. Den hade tagit över rejält och nu vet jag faktsitk inte vad jag gjorde med den. Undrar om jag satte den utanför muren?
Måste kolla idag.
ha det gott
Annika

Mia sa...

Gott!! Såg dem hos en vän tidigare i veckan, vilka gigantiska bär! Undra om man kan ta sticklingar... :)

Tack för tipset om sylt från de gula hallonen, kanske något att tänka på till nästa år om de ger lite mer bär då.

Moments of photography sa...

Mmm! Den ser riktigt god ut den där...
Kul med nya sorter att odla.
Ha det bra!