januari 09, 2010

Granne

Älgar som granne, kan vara trevligt !
Särskilt på hösten när äpplen är mogna.
Varje kväll kommer de fram och smaskar i sig delikatesser,
”blir på örat” och blir inte att lita på.

Vår skog är 2x1 kilometer i storlek,
ett år fanns 7 älgar kvar efter älgjakten.
Alla 7 omkom i trafiken.
Tänk er vilka skador som uppstår.

Har ni krockat med en älg…inte.
Se till att ni kör en VOLVO när ni är ute på vägarna.
Med en VOLVO kan man volta ett par gånger.
Annars kan det gå riktigt illa.

Älgar är vackra, ståtliga och goda, särskilt med gräddsås.

Kan acceptera att dela äpplen med älgar
men har mycket svårt att acceptera älgar i trafiken.
_._
Tänkvärt.
Bättre en älg i frysen
än en älg i trafiken.
_._

14 kommentarer:

ullis sa...

Hej! Håller helt med dig, om att älgen är bättre i frysen.
Har faktiskt krockat med en älg, gick bra, trots att jag hade en toyota. Bilen blev skrot men jag klarade mig med ett skärsår i pannan.
///Ullis

Gummans Trädgård sa...

Det gläder mig att du inte blev mer skadad

Annika Christensen sa...

Ja det hade varit gott med en älgstek i frysen må jag säga.
Vi ser sällan älg men en gång hade vi en i barnens sandlåda.
7 st i trafikolykca hoppas ingen människa skadades.
En sådan bild vill jag också ta en gång.
Annika

Inger sa...

Som sagt, älgstek är gott men älgar på vägen är otäckt. Ha det gott!

Gudrun sa...

Oj, tänk att alla omkom. De är stora.
Älgstek, det är gott det men äts inte alltför ofta hos oss.
Man borde ha jägare till vänner.
Kram

Gunilla sa...

Ja älgar är otroligt stora. Vi har krockat med en älg vi hade faktiskt en Volvo. Vi klarade oss men älgen fick avlivas den bröt benen.


Gott med älgkött men vi har inget i frysen:(


Ha en fin dag
Kramar/Gunilla

IreneL sa...

Ja fyyyy...jag skulle inte vilja träffa på en älg i trafiken! Jag skulle inte vilja träffa dom i trädgården heller :) / Irene

Kjell E sa...

Ditt tips om att ha VOLVO om man ska köra på en älg, vill jag häftigt understryka.
Vi smällde med en älg hösten 07, V70:s fick sina blessyrer, fick skrotas, men vi klarade oss med lite glasdamm på kläderna.

Kjell E sa...

Ditt tips om att ha VOLVO om man ska köra på en älg, vill jag häftigt understryka.
Vi smällde med en älg hösten 07, V70:s fick sina blessyrer, fick skrotas, men vi klarade oss med lite glasdamm på kläderna.

Gummans Trädgård sa...

Erfarenheten har talat....
På motorvägar är en liten japanare rena katastrofen.
Skada att 27 vargar är borta, de käkar älgar och håller älgstammen nere.

Helena Ljunggren sa...

Fina djur om de håller sig i skogen och inte på vägen.

Gudrun sa...

Hej vännen!
Jag har fått en award som jag ger vidare till dig, om du vill ha den.
Ha det gott.

ullis sa...

Hej!
Tack så hemskt mycket!
Vad glad jag blir!!!
Kramar

Merja sa...

Inga älgar på vägen tack! Har klarat mig och bara sett dom på håll. Fast ståtliga och goda är de:)