januari 19, 2010

Varg.

Är det fler än jag som känner sig kluven i vargdebatten?
De flesta vill ha varg, men inte här hos oss.
Inte får den ta hundar och tamdjur.
Hur gör man då?
_._
De vargar som sköts nyligen hade älg och rådjurskött i sina magar.
Inte hund, katt eller andra tamdjur.
Bra, de håller älg och rådjursstammen nere.
_._
I Dagens Nyheter står att viltolyckor ökat.
44 000 olyckor i hela landet under 2009.
I Västra Götaland 6 200 olyckor mellan bil och älg.
_._
När jag var barn fanns inga rådjur eller älgar i vår skog.
Nej då var det kuponger på allt kött.
Tjuvjakten var en nödvändighet för de med många barn.
_._
Visst kan man tycka att vi ska har naturen kvar
som den var innan människan befolkade jorden
som djurrätts aktivister vill… men är det verkligen realistiskt.
_._
Utöka skyddsjakten där så behövs.
I vissa områden är det nödvändigt med jakt.
_._
Sommarens fröjder.
_._
Tänkvärt.
Oroa dig inte för vad andra tycker om dig!
De är fullt upptagna med att
oroa sig för vad du tycker om dem.
_._

10 kommentarer:

LisaMatilda sa...

Kloka tankar i ett svårt ämne!
Kram

Gudrun sa...

Håller med dig även i ordspråket.
Ha en gó kväll.
Kram

Mia sa...

Ja det är svårt att veta vad som är rätt o fel??.... själv har vi gott om vildsvin, vill inte att nån ska jaga dom men om de kommer in i min trädgård och bökar runt så kanske jag skulle vara av en annan åsikt....Svårt!
Och andra sidan så är det ju bara en trädgård till skillnad mot får och andra djur som vargarna tar.
kram mia

Inger sa...

En svår fråga som jag inte tagit ställning till, kanske för att jag är lite långt ifrån vargarna.

Härlig sommarbild!

Gummans Trädgård sa...

Nej, just det, vi tar inte ställning förän vargen står och bankar på dörren eller att man kör på en älg i trafiken.
Då, tar vi ställning och tycker en hel del.

Annika Christensen sa...

Håller med dig helt och hållet.
Här hos oss är det problem med vildsvin snart kommer det nog upp varnigskyltar.
Älskar det ordspråk idag för det har jag aldrig hört och det ä så sant.
När jag var lite så min farmor så här:
Om somliga vissta vad somliga sa om somliga, skulle inte somliga ha så mycket att säga om somliga, som somliga har att säga om somliga.

Sug på den - fast du har säkert hört den.
Kram och tack för alla fina kommentarer
Annika

Anonym sa...

Ordspråket är träffsäkert, som alla bra ordspråk.
Skyddsjakt och jakt på defekta exemplar är OK för mig, men låt inte de varghatande påskjutarna sköta det.
Licensera ett gäng som vet vad de gör.
Troligen skulle vi behöva fördubbla vargstammen för att den ska bli livskraftig.
Inte minst efter Carlgrens påskjutning, då flera Alfadjur fick släppa livet till.

Räkneexempel på mellanstadiet:
Hur många kvadratkilometer får varje varg att röra sig på om de ökar till 500?

Svar: 1000 kvadrakilometer!
10 gånger 100 km!!!

1 mil bred remsa mellan Ulricehamn och Göteborg.

Kjell E sa...

"Anonym var jag, det blev fel i klickandet.

Gummans Trädgård sa...

Jag vet att de flesta jägare i Sverige är lugna, sakliga och absolut inte lika blodtörstiga som de flesta djurrätts aktivister.

Britt sa...

Vet inte vad jag ska tycka om detta med vargen.//Britt